Az ügyvéd szerepe az adásvétel során
- Balazs Homoki
- Dec 10, 2024
- 2 min read
Updated: Dec 27, 2024

A megfelelő ügyvéd megbízása rendkívül fontos egy ingatlan adásvétel lebonyolítása során, közreműködése elengedhetetlen.
A kialakult gyakorlat alapján az ingatlan adásvétel esetén legtöbbször a vevő bízza meg az eljáró ügyvédet a szerződés szerkesztésével és ellenjegyzésével, földhivatali ügyintézésével. Fontos azonban tudni, hogy az ügyvéd mindkét fél érdekeit képviseli, azaz feladata annak elősegítése, hogy a felek kölcsönösen megállapodjanak. A fentiek azonban nem zárják ki, hogy az eladó is véleményeztesse a saját ügyvédjével az elkészült adásvételi szerződés tervezetét, vagy akár a tárgyalási folyamatokba is bevonja.
Mire számíthat az ügyfél, milyen szolgáltatásokat nyújt az ügyvéd az adásvétel kapcsán, milyen feladatokat kell ellátnia megbízása során.
Tanácsadás
A szerződés megkötése előtt a feleknek meg kell egyezniük bizonyos alapvető kérdésekben, mint például a vételár fizetési konstrukciójában és határidejében, a tulajdonátruházás folyamatában, a birtokbaadás pontos időpontjában és módjában, valamint egyéb feltételekben. Gyakran előfordul, hogy a felek nem értenek teljes mértékben egyet a szerződés részleteiben, vagy nem ismerik pontosan, milyen kérdéseket kell tisztázniuk. Ilyen esetekben különösen fontos az ügyvéd szerepe, aki közvetítőként eljárva segít a felek között és szakszerű, tapasztalt munkájával jelentősen felgyorsítja és egyszerűsíti az egész folyamatot.
Az adásvételi szerződés tervezetének elkészítése
Amennyiben a felek konszenzusra jutottak és megegyeztek a feltételekben, az ügyvéd feladata, hogy ennek megfelelően elkészítse az adásvételi szerződés tervezetét és a kapcsolódó dokumentumokat. A szerződés megszerkesztése nem csupán egy sablon kitöltését jelenti, hanem a felek egyedi igényeinek, észrevételeinek és speciális feltételeinek pontos, világos, és jogszabályoknak megfelelő rögzítését. Ez az ügyvéd kiemelt felelőssége. Külön figyelmet kell fordítani a finanszírozó bank által támasztott, sokszor egymástól eltérő, speciális feltételekre, ha a vevő az ingatlan megvásárlásához banki hitelt vagy egyéb támogatást kíván igénybe venni.
Az adásvételi szerződés megkötése
Ideális esetben a szerződés tárgyalási szakaszában minden lényeges részlet tisztázásra kerül. Azonban a gyakorlatban gyakran előfordul, hogy az aláírás előtt még további kérések, kérdések, javaslatok merülnek fel, amelyek a szerződés szövegének módosítását teszik szükségessé. Az aláírás napján az ügyvéd ismételten ellenőrzi az ingatlan tulajdoni lapját, elvégzi az ügyfelek átvilágítását, majd szóban is ismerteti a szerződés részleteit. Ez biztosítja, hogy a felek minden kétséget kizáróan és egyetértésben írják alá a dokumentumot. Az ügyvéd végül ellenjegyzi a szerződést és az ehhez kapcsolódó iratokat.
Ezen túlmenően az ügyvéd gondoskodik az adásvételhez kapcsolódó egyéb dokumentációk elkészítéséről is, mint például a NAV adatlapról, a bejegyzési engedélyről, a letéti szerződésről, a pénzmosással kapcsolatos nyilatkozatokról és a tényvázlatról.
A földhivatali ügyintézés
A szerződés megkötését követően az ügyvéd feladata, hogy elindítsa az új tulajdonos tulajdonjogának bejegyzését az illetékes földhivatalnál. Ez a folyamat zárja le jogilag az adásvételt, mivel a vevő tulajdonjoga a földhivatali bejegyzéssel válik hivatalossá és teljes körűvé.